Till huvudinnehållet

Kramfors Golvservice ansluter till GFF

Publicerad:

Kramfors Golvservice är det senaste företaget i raden att ansluta till Golvbranschen, GBR, och dess entreprenörsförening GFF.

- GBR är en samlande kraft för oss renodlade golvfirmor. Det är främst därför vi anslutit till branschorganisationen. Jag får ta del av andras erfarenheter, kan gå kurser och träffa kollegor på branschmöten, säger Johan Sjölund som är ägare och VD på Kramfors Golvservice. Det blir ett slags ”golvläggarfack”, ett sammanhållande kitt som tar vara på branschens erfarenheter och intressen.

När Sjölund pratar om sitt företag är ödmjukhet ett genomgående tema. Han lär ständigt av sin pappa, som med dryga 40 års erfarenhet av golvbranschen i Kramfors fortfarande är en stor inspirationskälla.

- Ödmjukhet är prio ett. Om du är ödmjuk inför erfarenhet och dina kunder och villig att lära nytt så klarar du dig i alla lägen. När jag var lärling på GolvEttan i Sundsvall sa de; Du är fullbetald efter tre år och självgående efter 10. Men du blir aldrig fullärd… Det där har jag burit med mig sedan dess.

Kramfors Golvservice, som Johan Sjölund startade 2019, har nu 7 personer på lönelistan, inklusive honom själv och fyra golvläggare.

- Vi fick nyss förnyat ramavtal med Kramfors kommun, vi fick fyra år till. Det är ett skönt kvitto på att kunden är nöjd och att vi gör saker på rätt sätt.

På marknaden syns en tendens till att måleri- och byggfirmor ibland tar på sig golvläggarjobb.

- Därför är det så viktigt att ha GBR som samlingspunkt för oss renodlade golvfirmor, avslutar Johan Sjölund. En tydlig inriktning är avgörande för att hålla uppe fackkunskap och kvalitet i branschen.

Ett företag som ansluter till GBR får en kvalitetsstämpel som offentliga aktörer känner väl till. Upphandlare vet att GBR-företag har ordnad ekonomi, följer aktuella regler och att medarbetarna har relevant utbildning. Som konsument är det tryggt att få ett års utförandegaranti på jobbet samt att Golvgarantin, som alla GBR-företag är anslutna till, säkrar konsumentens rättigheter i händelse av tvist.

För företaget betyder anslutningen också att få tillgång till verktyg som ökar lönsamhet och stabilitet; juridisk rådgivning, kurser inom ekonomi och entreprenadjuridik, senaste branschnytt och en omfattande faktabank med tekniska råd, rekommendationer och praktiska mallar.