Ny VD på Golvbranschen
Inga stora omvälvningar att vänta, alltså!
- Jag menar att vi har en mycket bra inriktning på
verksamheten och jag ser inget behov av att förändra kompasskursen,
säger Johan Aspelin. Däremot ska vi stärka det vi redan har. Kurser
och kompetensutveckling är områden som jag prioriterar eftersom
kunskap blir ett allt viktigare konkurrensmedel. Den som kommer att
klara sig i konkurrensen är lite bättre och lite kunnigare än sina
medtävlare.
- Vi har idag Golvbranschens Golv Garanti som konkret
säkerställer konsumentens rättighet och trygghet. Det finns säkert
möjlighet att fortsätta att utveckla "konsumentgarantier" för att
motverka den oro som kan insmyga sig när hantverkstjänster ska
upphandlas. Jag vill tillsammans med medlemmarna identifiera de
krav och förväntningar som kommer att ställas på
golventreprenörerna i framtiden och finna vägar att säkerställa
rätt kompetens för företagen.
- För att få en bred uppslutning i golvbranschen är det viktigt
att arbeta med branschnära nyttigheter som underlättar i vardagen.
Det kan till exempel handla om tillgänglighet - att enkelt komma åt
den erfarenhetsbank som Golvbranschen samlat på sig. Där ser jag en
möjlighet till teknikutveckling som gör olika dokument och
checklistor digitalt tillgängliga via mobil, läsplattor och
dator.
- Min företrädare Jan-Eric Allberg har gått i takt med tiden
- ibland till och med lite fortare, GBR har i många fall legat i
framkant, se bara på vårt kvalitets- och miljöledningssystem
Auktoriserat Golvföretag och GBRs Kretsloppsmärkning - men jag
tror att om jag kan bidra med något nytt så är det i så fall större
förståelse för den elektroniska utvecklingen och alla möjligheter
som ligger i den, avslutar nytillträdde VDn på GBR, Johan
Aspelin.