Ny VD på Golvbranschen

Inga stora omvälvningar att vänta, alltså!
 - Jag menar att vi har en mycket bra inriktning på verksamheten och jag ser inget behov av att förändra kompasskursen, säger Johan Aspelin. Däremot ska vi stärka det vi redan har. Kurser och kompetensutveckling är områden som jag prioriterar eftersom kunskap blir ett allt viktigare konkurrensmedel. Den som kommer att klara sig i konkurrensen är lite bättre och lite kunnigare än sina medtävlare.

 - Vi har idag Golvbranschens Golv Garanti som konkret säkerställer konsumentens rättighet och trygghet. Det finns säkert möjlighet att fortsätta att utveckla "konsumentgarantier" för att motverka den oro som kan insmyga sig när hantverkstjänster ska upphandlas. Jag vill tillsammans med medlemmarna identifiera de krav och förväntningar som kommer att ställas på golventreprenörerna i framtiden och finna vägar att säkerställa rätt kompetens för företagen.

- För att få en bred uppslutning i golvbranschen är det viktigt att arbeta med branschnära nyttigheter som underlättar i vardagen. Det kan till exempel handla om tillgänglighet - att enkelt komma åt den erfarenhetsbank som Golvbranschen samlat på sig. Där ser jag en möjlighet till teknikutveckling som gör olika dokument och checklistor digitalt tillgängliga via mobil, läsplattor och dator.
 
 - Min företrädare Jan-Eric Allberg har gått i takt med tiden - ibland till och med lite fortare, GBR har i många fall legat i framkant, se bara på vårt kvalitets- och miljöledningssystem Auktoriserat Golvföretag och GBRs Kretsloppsmärkning - men jag tror att om jag kan bidra med något nytt så är det i så fall större förståelse för den elektroniska utvecklingen och alla möjligheter som ligger i den, avslutar nytillträdde VDn på GBR, Johan Aspelin.